Saturday, July 25, 2009

..Terbang layang-layangku terbang..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamuaalaikum wbt..

Hari ni..perjumpaan katiba Najmu yang pertama..Alhamdulillah..dengan izinNya..seawal 9 pagi..kami berkumpul di Auckland Domain..semua org nmpak bersemangat di pagi yg sejuk..(5 dgree tu.. )..perjumpaan bermula dgn sesi pertama..oleh ukhti Nana yang memberi intro tntang mksud Najmu (bintang) dan mengingatkan kembali tujuan dan matlamat manusia dimuka bumi ini iaitu sbgai khalifah dan beribadah kepadaNya..Then, tadabbur Al-Quran (22:75-78) bersama ukhti Lin..Pastu ktorg men game taaruf..Ditutup sesi ini oleh ukhti Ani dgn cerita Mus'ab bin Umair..

..Pagi winter di Auckland Domain..

Usai tazkirah..ktorang mula buat layang2..jeng3..detik yg dinnti2kn semua..lbih2 lg bg saya yg tak pernah men layang2 ni..excited yang amat..smbil2 buat layang2 ngn usrati2 baru..kami berbincang ttg apa yg boleh dikaitkan dgn layang2..Selepas je makan dan solat zohor..saya men frisbee ngn housemates..hihi..frisbee tu men lempar2 piring tu haa..mnarik2..1st time men jugak..round2 ngn basikal..(uish..lama sudaa tak nek besikal..tingat zmn kanak2.. :P )

..tekun dan teliti..Wafiuddin..

..khusyuknya wat layang2..namanya Ahmad..

..bersama housemates men frisbee..

..hasil kreatif kami..yg tgh tu Ahmad.. :)

Sblm kami dilepaskn untuk test power layang2 msing2..ktorg kne bentang apa yg ktorg terlintas time buat layang2 ni..msing2 ada idea2 yg bernas..in the making of the layang2 (amik ayat tehah..hihi.. )..

1)rangka layang2-kalau pkai sebatang lidi,mungkin layang2 tu takkan kuat ditolak angin..so kita guna la 2 batang..ibarat hati kita..klo sorg2 mungkin kita tak kuat..so perlu ada hati2 lain yg support kita supaya tak rapuh bila diujiNya..

2)tali layang2-tali ini mengikat rangka layang2..makin kuat tali ni ikat rangka layang2,makin kuat la pembinaan sbuah layang2..kalau terputus tali ni..rebah ke bumi la si layang2..jadi,tali ni diibaratkan seperti ikatan ukhwah sesama kita..makin kuat ikatan ukhwah itu..makin kuat la umat islam ni..ssungguhnya kekuatan umat islam itu ada 3,pertama-iman,kedua-ukhwah dan ketiga-material..

3)kertas layang2-layang2 akan dihias cantik2..tp jgn hias lebih2 smpai berat layang2..nnti tkleh terbang..ibarat appearance manusia..biasanya,manusia akn dinilai melalui appearence dia dlu..dlm berhias kita hendaklah bersederhana..sbb manusia sendiri dh Allah ciptakan cantik..

4)pembuatan layang2 itu sendiri susah sebenarnya..nk kna tgk balance ke tak..ikatan tu kemas ke tak..rangka tu tahan ke tak..tp,layang2 tu kita tgk mcm simple je kan? kalau nk dibandingkan ngn penciptaan manusia yg dikurniakan deria,perasaan..fikiran..Subhaballah! tak tertanding hebatnya ciptaanNya..MasyaAllah!

Akhirnya..tibalah msa tuk melepaskan layang2 masing2 keudara!


..walaupun terbang tinggi..tetap tunduk ke bumi..

..terbang layang2ku terbang..terbang tinggi2..

..layang2 sapa paling tinggi? Ahmad terbang tinggi!..

..ehem2..anak omputih mna la diculik ni..hihi..

..bersama layang2 beli..hehe..

..bergambar bersama ukhti2ku syg..


Hanna: langit hari ini biru..sesuai ngn lagu sebiru hari ini tu..cantek sungguh ciptaanNya.. :D terima kasih pada kak sal yg amik2kn gmbar.. :)

0 comments: