Monday, December 14, 2009

..Persinggahan Kita..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

Adalah seorang hamba Allah ni , dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan.Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi....aauuummmmm!!!!!.... bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi harimau yg lapar tu menunggunya.

Si hamba ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri. sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat tetiba dengar bunyi kocakkan air di bawah perigi. Aaaaa!!!!...Ya Allah.....lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. Lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi. naik ke atas ikut tali yg hamba allah tu bergayut. sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh....camner ni.

Pastu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Dia naik mengikut tali tadi, cit!cit!cit!cit! Sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu.

"Cis,lagi satu . Macam aku nak buat ni.... habislah jadi mangsa buaya."

Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya.

"Macam mana nih..."

Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba ... terdengar satu bunyi....uuuuuuuuuuuuu...Bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si Hamba Allah ni tadi.

Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata,

"Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap madu ni."

Kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yang menantinya di bawah.


Pengajaran Cerita:

Ibaratnya..

Si Hamba Allah itu adalah kita semua.

Harimau yang mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita..

2 ekor buaya
itu adalah malaikat Munkar dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.

Tali yg tempat si hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.

Tikus putih dan hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yg sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali.

Madu yang jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia.


Setiap manusia punya jalan hidup sndiri..panjangnya tali,cubaan kita spnjang kita berpegang pada tali tu, smuanya Allah dah tentukan..apa yang kita buat spanjang hidup kita..setiapnya akan diambil timbang dosa pahalanya..Dunia ini hanya persinggahan..jangan kerana terlalu leka dan gembira dengan ujian nikmat Allah yang skejap ni..Jadikan hamba Allah itu teladan..Bayangkan setitik saja madu tu jatuh dalm mulutnya,buat dia lupa pada harimau dan buaya tu.Macam kitalah bila dapat nikmat yang sedikit,kita lupa pada Allah.Waktu susah..punyalah berjaga2..ye dhak? Renungan dan peringatan tuk semua..khasnya tuk diri sndiri..

"Kehidupan dunia ini hanyalah senda gurau dan permainan belaka, karenanya jangan sampai kalian ditipu oleh kehidupan dunia"
[ Al Ankabut: 64. Luqman: 33]

“Dijadikan indah pada manusia kecintaan kepada apa-apa yg diingini yaitu wanita-wanita anak-anak harta yg banyak dari jenis emas perak kuda pilihan binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia; dan di sisi Allahlah tempat kembali yg baik .”
[Al Imran:14]


"Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya.”
[Al Kahfi : 7]


Hanna: Family time! Countin days kna balik NZ..huhu..trying to make use of the valuable time left.. =)


Sunday, November 29, 2009

..Open Your Eyes..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..




Open Your Eyes
Look around yourselves
Can't you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let's start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby's born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
الحمد الله
Alhamdulillah..

**************************************

Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan,
kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya. Dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; lalu Ia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan menjauhkannya dari sesiapa yang dikehendakiNya. Sinaran kilat yang terpancar dari awan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan.
[AnNur,24:43]

Dialah yang telah menciptakan manusia;
Dialah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.
Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu;
Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya.
Dan langit dijadikannya (bumbung) tinggi, serta Ia mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan,
Supaya kamu tidak melampaui batas dalam menjalankan keadilan;
[ArRahman,55:3-8]

Dan apabila Kami kurniakan nikmat kepada manusia, dia berpaling dan menjauhkan diri (dengan sombong)tetapi apabila ia ditimpa kesusahan, maka ia berdoa merayu dengan panjang lebar.
[Fussilat,41:51]

Tidakkah mereka memerhatikan bahawa Allah yang menciptakan mereka (dari tiada kepada ada) adalah lebih besar kekuatanNya dari mereka? Dan sememangnya mereka sengaja mengingkari tanda-tanda kekuatan Kami (sedang mereka sedia mengetahuinya)
[Fussilat,41:15]

Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan
Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri,
sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar.
Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa
Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?
[Fussilat,41:53]

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran); supaya kamu bersyukur.
[AnNahl,16:78]

...."Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam keadaan Islam (berserah diri kepadaMu)"
[AlA'raaf,7:126]

Thursday, November 19, 2009

..Rotten Potatoes..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

A kindergarten teacher has decided to let her class play a game.The teacher told each child in the class to bring along a plastic bag containing a few potatoes.Each potato will be written a name of a person that the child hates, so the number of potatoes that a child will put in his/her plastic bag will be depend on the number of people he/she hates.

So when the day came, every child brought some potatoes with the name of the people he/she hated. Some had 2 potatoes; some 3 while some up to 5 potatoes.

The teacher then told the children to carry with them the potatoes in the plastic bag wherever they go for 1 week.

Days after days passed by, and the children started to complain due to the unpleasant smell let out by the rotten potatoes. Besides, those having 5 potatoes also had to carry heavier bags.

After 1 week, the children were relieved because the game had finally ended.

The teacher asked: 'How did you feel while carrying the potatoes with you for 1 week?'
The children let out their frustration and started complaining of the trouble that they had to go through having to carry the heavy and smelly potatoes wherever they go.

Then the teacher told then the hidden meaning behind the game. The teacher said ,

' This is exactly the situation when you carry your hatred for somebody inside your heart. The stench of hatred will contaminate your heart and you will carry it with you wherever you go.If you cannot tolerate the smell of rotten potatoes for just 1 week, can you imagine what is it like to have the stench of hatred in your heart for your lifetime??'

..Moral of the story...

Throw away any hatred for anyone from your heart so that you will not carry sins for a life time..Forgiving others is the best attitude to take! No heart feelin yea.. :)


Hanna in the house! im home..alhamdulillah sihat..cuma one of my ears mcm tak brapa nk dgr 2-3 hari ni..trus hilang mood nk lyn org..isk3..truk2..astaghfirullahalazim..cik hanna,u got rotten potatoes with you!..

Allah baru uji sikit dah emo..isk3..nape nak emo2?? ni lah manusia..isk3 (bebel kat diri sendiri)..Bersyukurlah Allah tu tak emo..klo Allah emo..nescaya habislah semua..renung2kan cik hanna!

Hanna:time's up! sape buhsan2..dunt hesitate to txt me.. :)

Wednesday, November 11, 2009

..Take 5?..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..



Hanna: take 5 mins to scribble..hehe..alhamdulillah..one more paper to go! Ya Allah permudahkanlah..yosh! tak sabar nak abis exm..boleh balik jmpa more malaysians and eat more and more more more malaysians food..haha..(leh pcaya ke?) :P

Friday, November 6, 2009

..First Paper comin..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..




Mama cakap..maths tak susah..tak lari dari tambah tolak bahagi darab..hehe..agak benar kenyataan itu..klo takde tambah tolak bahagi darab bkn maths la namanya..

Berdebar2 rsanya hati..ada orang dah nk abis exm..ada org dah nk balik pn arini..ku msih berusaha di sini..la tahzan hanna! musti boleh..Allah bersama kita! Ya Allah permudahkanlah dan berikanlah kami ketenangan semasa menjawab peperiksaan..amin..

Hanna:berusaha sehabis baik~! fighto oh! mau pulang dgn gembira andai mampu.. MySpace

Monday, October 26, 2009

..Exam Datang Lagi!!..

Bismillahirahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

Baca tajuk entry pun dah boleh teka saya nak tulis apa kan? hehe..awas! peperiksaan hanya di selekoh (exm is around the corner!) haha..suka hati buat direct translation..ntah btul ntah tak..olrite..kat bwh ni my exm schedule ( especially for mama and abah take note )

Exam Schedule - View

Mohd Lazim Zeti Farhana 2009 Second Semester
Class Nbr Subject Catalogue Nbr Date Time Campus Book Calculator
45877 MATHS 363 9 Nov 2009 2:15PM- 4:30PM City Closed Book Calculators Permitted

45433 MATHS 340 10 Nov 2009 9:15AM-11:30AM City Closed Book Calculators Permitted

45376 STATS 210 14 Nov 2009 9:15AM-12:30PM City Closed Book Calculators Permitted

Semester ni saya amik 3 courses je..tapi jangan pandang ringan dengan number of courses tu..sbb 2 drpadanya adalah stage 3 pnya paper..dah la berturut2 hari exm nyaa..huhu..of course stats201 i enjoy the most! :)

Cut it short,hanna! Wishing everyone all the best..May Allah helps us through this exm journey..Jgn lupa doakan saya juga ye!Ingatku dalam doamu~ :D
Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,
sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain,dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.

[Al-Insyirah (94) : 5]

~Disebalik kepayahan disitulah ada kekuatan~

(tba2 teringat ada org nyanyi lagu ni pagi2 td :) )

Hanna: Maaf segala kekurangan diri..tersyasyul2 ke..tersalah ckp ke..termasam muka dan segala mcm ter ter lagi laa..( ada kelonggaran skrew sdikit..perlu diketatkan secepat mungkin sblm ia tercabut dan merebak) :P

Friday, October 16, 2009

..Senyum..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..



..Senyum seindah suria..
..Yang membawa cahya..
..Senyumlah dari hati..
..Duniamu berseri..
..Senyum umpama titian dalam kehidupan..
..Kau tersenyum..
..Ku tersenyum..
..Kemesraan menguntum..
..Senyum..kepada semua..
..Senyumanmu..amatlah berharga..
..Senyum..seperti Rasulullah..
..Dengan senyuman terjalinlah..
..UKHUWAH..


..Today is beautiful day..Thank you Allah for all U've given me..

Hanna:lala~ senangnya dlm hati..walaupun enchek matahari mula menghilang bila petang menjelang..langit tak selalu cerah..terima kasih ya Allah sbb pnjamkan cahaya enchek matahari hari ini..semuanya dariMu..

Saturday, October 10, 2009

..Puyeng2..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

Serabut2..kusut2..
taknak fikir apa2..im tryin to focus!
lagi sbulan nak exm..
jgn tambah kekusutan di kapla sy..please..
if only i could put everythin aside..
but..no! i cant juz pretend like it never happen!
this is not the first time,
and i cant promise this is the last time
i might be not sensitive..but
Being invizible is not going to solve anythin..
be firm of what you want
be urself and face it!
I've got to be strong..
As He promise He would always be there..
Dunt worry, Hanna!

Hanna:im juz not so gud in putting my words..huhu..masih cuba baiki diri yang tak sempurna.. :( ~ morale..jgn expect org faham kita..mgkin kta pn tak faham org..susah2..


Thursday, October 8, 2009

..All the best, Achik and Ateh!..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

To My Ateh,

Selamat BerPMR Ateh! Buat yang terbaik..Dia sentiasa bersamamu..Smoga dipermudahkan segalanya..Jgn menyerah sblm berjuang..I know u can do it!

To My Achik,

Selamat menyesuaikan diri di perantauan! hehe..atleast u hav ur brother there..!Belajar rajen2..jgn layan cite jepun and tdo je..isk3..


Ateh and Achik
(not so much like me,huh?..huhu..)

"Ya Tuhan kami berikanlah ampunan kepadaku dan kepada kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari diadakan perhitungan ( hari Kiamat )"
[Ibrahim:41]

Hanna:Hmm..balik umah bln dpn sapa ada umah? oh ye..Happy Birthday,Abah! Sorry..post lambat.. syg semua! :)

Tuesday, October 6, 2009

..Monologku..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..


'Klik klik' abis wat esemen stats petang ni..intai facebook kwn2..
im speechless..buat rsa takmo balik..
geleng2ku sorang2..tak mampu..
tba2 badan sejuk..berdebar2..
apa nak buat ni?
diriku tak sempurna..
masih bertatih meniti hari2 yg smkin hari ku rsa smakin menghimpit..
berdoa! berdoa! Dia Maha Mendengar..
Ku berdoa untukku,untuk kamu semua dan..untuk kita..
"Tunjukkan kami jalan yang lurus..
jalan orang yang telah Kau beri nikmat bukan jalan mereka yang dimurkai
dan bukan jalan mereka yang sesat"
[Al Fatihah:6-7]
~Show me the way~
"Telah berkata Tuhan kamu agar kamu berdoa kepadaKu,nescaya Aku kabulkan doa kamu!"
[Al Ghafir:60]
"....Ingatlah,sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat"
[Al Baqarah:214]


Monday, October 5, 2009

..InsyaAllah..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..


I keep holding myself to post this entry.. i am so in love with maher's song ( keep playing the track for almost a month now! )..wanna share the song wif all of u..i like the lyrics as it's straight forward and so meaningful..thanks to my bestfriend who initially asked me to find this song for her..so..here u go! dedicated especially to my friends..all the best!


InsyaAllah
Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never lose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don`t despair and never lose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Ooo Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x
Insya Allah3x
Insya Allah we`ll find the way

Hanna:not really in the mood.mybe i did sumthin wrong..feelin like wanna be invizible..leave everythin aside..huhu..tryin to focus on study and find the true me..insyaAllah i'll find my way..pray for me!

Friday, October 2, 2009

..SMS ACTIVATED..


Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

PENGUMUMAN2!!

Bermulanya bulan Oktober..maka dengan ini..bermulalah Study Mode for Sisters (SMS)!!


Tinggal lagi moreless sbulan nk exm!Jom kita sama2 berusaha ye kawan2!!Leh start enjin skrg..!

"Dan bahawa sesungguhya manusia hanya akan memperolehi apa yang telah diusahakan..Dan seseungguhnya usahanya itu kelak akan diperlihatkan(kepadanya)..kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna..Dan sesungguhnya kepada Allah lah kesudahan segala sesuatu" -[An-Najm,53:39-42]-

Hanna:masih ada 2 esemen to be submitted next week! fighto oh~ Ya Allah..aku mohon drMu kekuatan~

Tuesday, September 29, 2009

..Dimana salah AKU kepadamu?..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

Saat kau bangun pagi hari, Aku memandangmu dan berharap engkau akan berbicara denganKu walaupun hanya sepatah kata meminta pendapatKu atau bersyukur kepadaKu atas sesuatu hal yang indah yang terjadi dalam hidupmu hari ini atau kelmarin ......
Namun..Aku melihat engkau begitu sibuk mempersiapkan diri untuk ke kelas... Aku kembali menanti saat engkau sedang bersiap, Aku tahu akan ada sedikit waktu bagimu untuk berhenti dan menyapaKu, tetapi engkau terlalu sibuk..

Disatu tempat, engkau duduk disebuah kerusi selama lima belas menit tanpa melakukan apapun. Kemudian Aku melihat engkau menggerakkan kakimu. Aku berfikir engkau akan berbicara kepadaKu tetapi engkau berlari ke telephone dan menghubungi seorang teman untuk mendengarkan khabar terbaru..Kecewa diriKu..engkau memilih temanmu daripada diriKu..

Aku melihatmu ketika engkau pergi bekerja dan Aku menanti dengan sabar sepanjang hari. Dengan semua kegiatanmu Aku berfikir engkau terlalu sibuk mengucapkan sesuatu kepadaKU..tetapi sewaktu engkau makan siang Aku melihatmu memandang sekeliling, mungkin engkau merasa malu untuk berbicara denganKu, itulah sebabnya engkau hanya menundukkan kepalamu. Engkau memandang tiga atau empat meja sekitarmu dan melihat beberapa temanmu berbicara dan menyebut namaKU dengan lembut sebelum menyantap rezeki yang Aku berikan, tetapi engkau tidak melakukannya..

Masih ada waktu yang tersisa dan Aku berharap engkau akan berbicara kepadaKU, meskipun saat engkau pulang kerumah kelihatannya seakan-akan banyak hal yang harus kau kerjakan. Setelah tugasmu selesai, engkau 'on'kan TV, engkau menghabiskan banyak waktu setiap hari didepannya.Kembali Aku menanti dengan sabar saat engkau menonton TV dan menikmati makananmu tetapi kembali engkau masih enggan berbicara kepadaKu..

Saat tidur, Ku fikir engkau merasa terlalu lelah. Setelah mengucapkan selamat malam kepada kawan2mu, kau melompat ketempat tidur dan tertidur tanpa sepatah pun namaKu, kau sebut.

Engkau menyedari bahwa Aku selalu hadir untukmu. Aku telah bersabar lebih lama dari yang kau sedari. Aku bahkan ingin mengajarkan bagaimana bersabar terhadap orang lain. Aku sangat menyayangimu, setiap hari Aku menantikan sepatah kata, do'a, ingatan atau syukur dari hatimu.

Keesokan harinya..engkau bangun kembali dan kembali Aku menanti dengan penuh harapan bahwa hari ini kau akan memberiKu sedikit waktu untuk menyapaKu..Tapi yang Ku tunggu tak kunjung tiba..tak juga kau menyapaKu.

Subuh..Dzuhur..Asar..Maghrib..Isya' dan Subuh kembali, kau masih mengacuhkan Aku.... tak ada sepatah kata, tidak ada pujian2 utkKu,tiada kata2 terima kasihmu padaKu..malah tiada seucap do'a dan tak ada rasa, tak ada harapan dan keinginan untuk bersujud kepadaKu..

Apa salahKu padamu ...... wahai HAMBAKU?????


Rezeki yang Ku limpahkan, kesihatan yang Ku berikan, harta yang Ku relakan, makanan yang Ku hidangkan, kejayaan yang Ku rahmatkan, apakah hal itu tidak membuatmu ingat kepadaKu..!!!!!!!

Percayalah Aku selalu mengasihimu, dan Aku tetap berharap suatu saat engkau akan menyapaKu, memohon perlindunganKu, bersujud menghadapKu..Yang selalu memerhatikanmu setiap saat..

"...Selalu ku sakiti Engkau dengan dosaku
Ku balas segala kebaikan-Mu dengan kekurangan

Tiada pernah ku menyedari semuanya
Bahwa nafas yang ku hirup adalah kuasa-Mu

Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasihku Yaa Allah atas indahnya hidup
Alhamdulillah ku syukuri semua
Terima kasih ku Yaa Rabbi atas rahmat dalam hidupku

Selalu ku tinggalkan Engkau dengan khilafku
Ku balas segala kemurahan-Mu dengan keburukkan.."


Hanna: raya dah lps..test dah abis..tapi diri ini masih dikelilingi esemen..fighto oh, hanna chan! Hanya yang TERBAIK dariMu..Alhamdulillah :)

Saturday, September 19, 2009

..Raya..

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt..


Hmm...where to start?
Hari ini 30 Ramadhan in Auckland..1 Syawal di Malaysia..perasaan sayu yang dari smalam mkin mnjadi2..hati ini sedih..harini hari terakhir bersama 'awak'..Alhamdulillah..Allah bg masa tmbhn tuk top up kt mna yg kurang..harap sy masih ada tuk smbut kedatangan 'awak' yang akan datang..will be missin 'awak'..huu~ namun diri ini masih mampu tersenyum seperti selalu..( farhana msti gembira slalu! :) )

Pagi ini dihujani dgn text2 dan ym2 dari kawan2 dr Malaysia yang sibuk membuat persiapan raya..huk2..walaupun tak dapat beraya bersama,hati ini berasa terharu dgn ucapan raya yang tak putus2..tanda ku masih diingatan..

Alhamdulillah..tahun ni masuk tahun kedua saya beraya di perantauan..raya kat sini pn best..cuma bila teringatkn family ngn kawan2 kat Malaysia yang kadang2 buat rasa sedih tu..hee..untuk mengelakkan rasa sedih tu..kasi tak rasa sgt MOOD RAYA tu..elakkan la dgr lagu raya yang sedih2..isk2 (napela nk wat lagu raya sedih2 ni?)

Ok..put it short and simple :

Saya nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin kepada semua~! Especially ~~

  • To my parents,abah,mama..Kakak rindu nk balik raya!Kakak mntak maaf sgala salah silap.. (sob3)..
  • To Anyoh in Russia yang raya hari ni jgak tu..masak sdp2..hee~ ..
  • To Achik yang nk fly ke Russia 23hb ni..make sure u spend ur precious days of raya kat msia tau!..nnti 'terpaksa' beraya ngn Anyoh je tiap2 tahun..hee~..
  • To Ateh and Aji.. jgn asek tgk tv je..tlg mama kat dapur nuu..ateh,all the best PMR nnti..jgn lupa blajar rajen2 :)..
  • To saudara mara di kampung dan di bandar..dari jauh ku pohonkan ampun maaf..huk2
  • To kawan2 yang mengenali diri ini secara langsung/di alam maya..ampun maaf dipinta..tersilap kata..tersilap bergurau..maaf ye!
  • To kawan2 SMSD yg nk bergatherin raya 25hb ni..jgn lupakan sy disini..isk3..

..dah..sekian terima kasih..saya sayang kamu semua! MySpace




Hanna: Hari raya adalah hari kemenangan kita berpuasa sebulan di bulan Ramadhan.Smoga istiqamah dlm beramal..huhu..~ mode raya takleh berlebih2an..preparin for test on 23rd ni..wish me all the best!

Wednesday, September 9, 2009

..Grab!10 Hari Terakhir Bersama 'Awak' ..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

Allah SWT memperuntukkan satu malam di bulan Ramadan malam penuh syahdu dan berkat. Malam yang ditunggu-tunggu oleh para Anbiya' dan para salihin yang tidak terdapat di bulan-bulan lain iaitu "Lailatul Qadar". Pada malam inilah Allah menurunkan Al-Quran. Kita seharusnya menginginkan malam tersebut walau sekali seumur hidup tetapi malam itu tidak akan datang bergolek, hendaklah kita berusaha dan berdoa untuk mendapatkannya kerana Lailatul Qadar menjanjikan:

  1. Beramal pada malam tersebut akan mendapat ganjaran seperti beramal 1000 bulan atau lebih 83 tahun
  2. Doa kita dikabulkan Allah SWT. Pintalah apa-apa yang munasabah untuk dunia dan akhirat, untuk diri, anak isteri dan ibu bapa serta sekalian muslimin muslimat Ulama menyatakan amalan yang sebaik-baiknya kita lakukan di malam Lailatul Qadar (yakni menghidupkan malam tersebut) ialah
  • Memohon ampun segala dosa yang terdahulu (Istigfar)
  • Mengerjakan solat-solat sunat
  • Membaca Al-Quran
  • Berzikir dan berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW
  • Berdoa dan banyakkan membaca doa
Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:

Barangsiapa beribadat sesaat pada malam Qadar, kira-kira selama seorang penggembala memerah susu kambingnya, maka adalah lebih disukai Allah daripada berpuasa setahun penuh. Demi Allah yang telah mengutus daku dengan hak menjadi nabi, sesungguhnya membaca satu ayat dari al-Quran pada malam Qadar adalah lebih disukai Allah daripada mengkhatamkannya pada malam-malam yang lain.

Daripada Aisyah r.a. pula, katanya

"Rasulullah s.a.w. itu bersungguh-sungguh dalam beribadat dalam bulan Ramadhan yang tidak demikian bersungguh-sungguhnya kalau dibandingkan dengan bulan lainnya, juga di dalam sepuluh hari terakhir dari bulan Ramadhan itu beliau s.a.w. bersungguh-sungguh pula yang tidak
demikian bersungguh-sungguhnya kalau dibandingkan dengan hari-hari Ramadhan yang
lainnya."

(Riwayat Muslim)

Dari Aisyah r.a bahawa dia mengatakan, aku bertanya:

Ya Rasulullah, kalau aku bertepatan dengan malam Qadar, maka apakah yang patut aku baca? Jawab Rasulullah s.a.w. : Ucapkanlah:

"Ya Allah, sesungguhnya Engkau adalah Tuhan Yang Maha Pemaaf lagi Pemurah, yang suka memberi kemaafan, maka maafkanlah aku."



Hanna: Tkmo jadi org yg rugi..!andai umur tak pnjang..'awak' mgkin tak menjengah saya lagi.. Ayuh jgn persiakan 10 hari terakhir bersama 'awak' yg bersisa..'awak' semakin meninggalkan saya..dan saya? makin dihimpit dgn urusan2 dunia??fikir2kanlah!

Friday, September 4, 2009

..Ronda2 Sydney..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

Alhamdullillah..tamatlah sudah jalan2 sy bersama housemates di Sydney,Australia..isk2..besor rupenya bndar Sydney ni..tak abis pusing2 4 hari..hehe..Cuaca di Sydney agak panas di bndingkan dgn Auckland..(smpai ada org rsa dia mkin 'tanned' balik dr Sydney)..

Ronda2 @ Sydney

  • Paddy's Market
Pagi2 hari first lagi kami di bawa oleh sorg sister tuk ke Paddy's Market..katanya souvenir kat sini super murah..Paddy's Market ni dibuka hari Khamis,Jumaat,Sabtu dan Ahad saje..disebabkan kami start hari Ahad dan balik hari Rabu..jadi pagi2 lagi kami dah cari souvenir..isk3..smpai2 dah sopping2..hehe..byk jgk la 'hasil tangkapan' pagi tu tuk org2 tersayang :)
  • Sydney Opera House and Harbour Bridge


Haa..gambar tu sgt gelama (glamour) kan? hehe..kalo sapa2 mai Sydney ni tak pi tgk Sydney Opera House (SOH) dan Harbour Bridge ni tak sah la jln2 kat Sydney..hehe..2-2 tmpt ni sbelah2 je..kami pi tmpat ni 2x..skali pi mlm..esokkan nya pi lagi skali..sbb menurut my bestfriend (merangkap tourist guide kami) pemandangan siang ngn mlm berbeza..hehe..maka benarlah katanyaa..mlm2 takde org sgt..leh tgk pmandangan bndar Sydney dimlm hari..siang2 kat sini lebih ramai org dan leh tgk SOH ni ngn lebih jelas secara keseluruhan..




  • Coogee Bay
Subhanallah! cantek sgguh ciptaan Allah..pantai ni cantik sgt..airnya membiru..sebiru langit..pasirnya tak sama mcm pasir pntai kt NZ..ramai la omputih mandi dan berjemur kt tgh panas tu..huhu..yg menarik pntai ni..ada kolam mandi air laut..so,sapa2 tak reti berenang or rsa nk berenang dlm kolam..leh mndi kat sini..kolam asing2..kolam laki laen,kolam ppuan laen..(tp tkde la kami pi berenang skali..hehe) kami juz pi amik gmbar je..


  • Darling Harbour
Kat sini ada satu jambatan..yg menurut tourist guide kami..boleh dipisah dua bila kapal besar nk lalu..pmndangan kt sini waktu mlm cantik..sbb byk lampu2..
  • Featherdale Wildlife Park

Inilah tmpat yg dari hari first smpai, nak pegi..alhamdulilllah..pegi juga akhirnya..menjadi destinasi terakhir kami pada hari keempat..hehe..nk pi sgt tmpt ni..sbb adanya kangaroo and koala..jeng2..bila lagi nk tgk dorg dkt2..dlm zoo ni byk lagi la haiwan2 sperti pinguin dan burung2..sgt menarik! kangaroo kat sini byk (er..sbb tkleh nk bzakan kangaroo ngn wallaby) ..kbnyakannya dilepaskan mcm tu je..tkde kandang2..jadi 'poo poo' pn merata2 la..isk3..panda plak..comel sgt..tp kebykan msanya panda ni tido..aduyaii..bukak aje mata..mnguap2,then tdo balik..isk3..


  • Auburn
Sampai je bndar Auburn...terus rsa nk pndah duk sini..hehe..kat sini kebyakan penduduk adalah org turki Islam..so byk kdai mkn kat sini halal..isk3..pastu ada kdai baju yg murah..kdai buku2 islam..wah2..rsa mcm duk perkampungan Islam laah..mana2 je jmpa org bertudung..kami singgah kdai manisan turki beli mnisan tuk berbuka..

Jejak Uni @ Sydney
  • Sydney University

Petang hari pertama kami jalan2,kami pi Sydney Uni..haa..sape2 tgk cite Nur Kasih tu..kt sini la Adam tu skolah..haha..(dan2 masuk info tak penting)..byk2 uni kt Sydney yg smpat kami lawat..bagi saya..Uni Sydney ada bgunan ala2 oversea yang paling cantik..hehe..kebtulan time kami jln2 kt Uni Syd, ada exhibition psal mumia (mummy)..my housemate (uja bkn nama sbenar) syok btul tgk exhibition tu..


  • Macquarie University


Macquarie University adalah uni kedua kami jejak..sy suka suasana uni ni..sbb byk pokok2..mcm uni dalam hutan yg mendamaikan..leh dgr sore2 burung menyanyi2 lagi..subhanallah..tapi uni ni agak jauh dr bandar Sydney (kt sini la bestfriend sy skolah)..kne naek train klo nk pi Macquarie University ni(kami naik ferry dr SOH,then amik train)..yang menarik lagi..surau Uni ni dibuka setiap masa..termasuk subuh dan juga terawih..sgt selesa suraunya..



  • University of New South Wales (UNSW)


Difahamkan rmai jugak Malaysian kt uni ni..kat sini la kwn sy (anazor bkn nama sbenar skolah)..hehe..sy suka kedai jual brg2 uni UNSW..sbb byk brg..jadi sbgai kenang2an..sy beli la tshirt UNSW..hihi

  • University Technology Of Sydney (UTS)




Jejak Uni berakhir di UTS..smentara bbuka hari terakhir kami di Sydney, kami jln2 kat UTS..Uni ni nmpk canggih dan best..mgkinkah sbb ia sebuah university technology?haha..itu yg kita tak tau..siap ada escalator dlm uni ni..jeng2



Iftar dan Terawih

Pengalaman pertama dan paling menarik rsanya spnjang jln2 di Oz pd bulan puasa ni adalah pengalaman iftar dan terawih..

Hari pertama iftar di sebuah masjid turki (tak ingat nama apa)..masa iftar,kami di hidangkan dgn se'set' makanan sorg..ada roti bun yg agak besar..untuk di mkn dgn sup..then,ada spinggan mknn yg ada nasi (ada sis ckp nasi ni di campur ngn barli),sekeping daging (mcm daging burger), sayur kacang pnjang dan salad..sume sikit2..tp percayalah..nk abiskan tak larat! kenyang..alhamdulillah..

Thanks to kwn yg pertama kali jumpa (anazor bkn nama sbnar)hari kedua kt Sydney,kami bbuka kat umah dia..hehe..nasi ayam dia..perghh..dap2..mekasih ya!Then kami terawih kt Malaysia Hall..dpt berimamkan org malaysia kt bumi omputih ni..

Kedua2 masjid turki yang kami pi,dua2 tmpt pn buat 2o rakaat terawih..tapi..cuba bygkan..dlm masa 40-60 mins, abis 23 rakaat terawih termasuk solat witir! copek nyaa..mak aii..hehe..mana tak nyaa..imam baca al-fatihah dlm satu nafas je..pastu imam bca surah pendek2 dan laju..kalo baca surah yassin pn,amik 2 ayat je..isk3..pergerakan solat mmg kne cpt..kagum ngn org2 tua yg solat skali..

Kami iftar dan terawih kt Auburn Mosque after jln2 kat bndar Auburn..menariknya pengalaman kali ni..kami kenal ngn sorg omputih ni..dia ada kat masjid tu tuk tgk culture org Islam..byk soalan jugak laa dia tnya..dia kata dia nk tgk sndiri org Islam ni mcmana sbb asek tgk kt tv..Islam ni selalu dikaitkan dgn bombing,terrorist..sume yg buruk2..smpai kwn dia tnya,tk takut ke nk pi msjid ni..dia duk kt masjid tu smpai kami abis solat terawih..sepanjang solat terawih tu,dia duk sbelah sy..dia ikut setiap pergerakan solat..after solat isyak, sy ckpla..'its ok if u dont want to follow us' tp dia ckp..'oh no no..its okay,i want to try'..bgus btul dia ni..hehe




Hari last after jln2 di UTS..kami dibawa mkn di sbuah chinese restaurant..mknn kat kdai tu halal sbb tuan kedainya chinese islam..dorg buat mee dorg sndiri..bergaya btul! :)

Hanna: What a momarable experience! Jzkk kpd Fariena dan housemates sbb sudi menerima kedatangan kami..hanya Allah dapat balas budi baik antunna semua..MySpace

Friday, August 28, 2009

..Cuti Datang Lagi!..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..



Hari ini dah 7 Ramadhan..merangkap hari terakhir class sblm cuti midsem selama 2 minggu..huish..rase cpt bebenor..cuti sudaa..

Berlalunya lebih kurang 1/4 dr Ramadhan..di saat umat Islam sibuk berusaha 'shopping' banyak2 sempena 'sale besar2an' ni..berlainan pula dgn org2 yang mgkin masih blm mengerti..mereka sibuk dgn urusan2 yang tak penting..hati tercuit untuk memerhati gelagat2 mereka menyambut cuti..isk3 mcm2..riuh rendah kdengaran..ntah apa yang diorang buat..

InsyaAllah 2 minggu cuti yg mendatang akan diisi dgn perkara2 berfaedah..Esok petang akan berangkat ke Sydney tuk ziarah kwn kt sana..dismping bleh merasa puasa kt oz plak..hehe..

Kepada kwn2..selamat bercuti ye..harap2nya lebih banyak masa kita peruntukkan tuk 'shopping' bekalan akhirat dr 'shopping' tuk bekalan dunia..(peringatan tuk diri sendiri jugaakk!! )




..iftar di nooraz bersama aunty..


..group picture..we'll be missin u.. :D



Hanna:Alhamdulillah..exm habis 14hb nov..15hb i'll be on my way home! MySpace

Saturday, August 22, 2009

..Kelebihan Ramadhan..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya( Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik, Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam) .-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri( bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-

PENERANGAN HADIS

1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.

2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.

3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.

4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.

5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.

6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.

7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.

8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.

9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.

10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.

11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap..

Sumber:Taman2 Syurga Yahoo group

Thursday, August 20, 2009

..Checklist for Ramadhan..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..



Hanna:kemas2 umah nk menyambut kedatangan 'awak' yg istimewa..berdebor2 rasenyee..huu~http://www.emocutez.com

Friday, August 14, 2009

..Hati Kata Rindu..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

..Hati Kata Rindu..

Di hati ini,ingin melafaz kata..
Kata kasih padaMu yang ku rindu
Menagih sentuhan maghfirahMu
Hati kata rindu
Hanya padaMu oh tuhanku
Tapi sering aku..
Biar berlalu ke hujung waktu
Wahai tuhanku..
Layakkah aku gapai syurgaMu
Janganlah diriku
Engkau sisihkan dari rahmatMu
Ku bersujud..kepadaMu..
Kasihmu kudamba
Terima taubatku...ampuniku
Wahai tuhanku..
Engkaulah yang satu tempat ku mengadu
Rabbul Izzati..
Hidup dan matiku hanyalah untukMu..



Hanna:..saya sgt suka lagu ni.. http://www.emocutez.com

..Himpunan Kebaikan..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Nabi SAW, Baginda telah bersabda:

Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup ke'aiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup ke'aibannya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa bersedia menolong hambaNya selagi mana dia suka menolong saudaranya. Barangsiapa yang melalui suatu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya suatu jalan menuju ke syurga. Sesuatu kaum tidak berkumpul di salah sebuah rumah-rumah Allah (iaitu masjid) sambil mereka membaca Kitab Allah dan mengkajinya sesama mereka melainkan suasana ketenangan akan turun ke atas mereka, rahmat akan melitupi mereka dan mereka akan di kelilingi oleh para malaikat dan Allah akan menyebut (perihal) mereka kepada orang-orang yang berada di sisiNya. Barangsiapa yang terlambat amalannya, nescaya nasab keturunannya tidak mampu mempercepatkannya.

Hanna: Let's treat people like how you wanna be treated..buat baik pada orang..orang akan buat baik pada kita..Allah pun sayang,insyaAllah :)

Wednesday, August 12, 2009

..Surat untuk awak..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

Salam awak..

Saya sihat..Alhamdulillah..Saya amik masa pagi ni sekejap sebelum ke class tuk tulis surat tuk awak..Sukanya saya..Awak nak datang lagi tahun ni??Wah! Tak sabarnya!!Walau pun tiap2 tahun awak datang melawat saya..Tapi tiap2 kali tu la saya selalu sibuk ngn urusan yang lain kan?Hmm..maaf awak..tahun lepas awak datang..mungkin saya tak layan awak sgt..Teruk betul saya ni..huhu..Harap2 saya boleh tebus balik!
Saya nak jumpa awak tahun ni!

Ada lagi lebih kurang seminggu je ni kan awak nak datang?Uish..Berdebar2nya saya bila fikirkan tak lama lagi awak nak datang..Saya tak banyak masa lagi ni..banyak perkara saya kena bersiap2 sedia..Saya rasa..saya kena buat plan ni..kalau boleh..saya nak manfaatkan sepenuhnya kedatangan awk kali ni..saya kena berusaha jugak! MESTI!.. ye la..kalau saya tak manfaatkan awak sepenuhnyaa..yang rugi tu saya lah kan?Saya berazam..taknak lepaskan awak mcm tu je!

Saya takmo jadi saya yang dulu..bila awak datang..saya rasa awak ni menyusahkan je..mana taknya..bila awak datang je..saya takleh tengok tu..takleh dengar ni..nak cakap pn kne control2..takleh guna perkataan2 tak elok..paling tak best bila awak datang..takleh mkn..takleh minum..uish..leceynye awk ni..last2 awak duk ngn saya sebulan..saya apa2 pn tak dapat kot..selain lapar dan dahaga..rugi2! Padahal,time awak datang la saya sepatutnya rebut peluang tuk dkt kn diri padaNya..sbb time tu lah Allah buat SALE pahala besar2an..awaklah hadiah dari Allah pada saya..Allah itu Maha Pemurah kn awak?

Jadi..harap2 sgt2 saya sempat jumpa awak tahun ni..saya taknak jadi orang yang rugi dah!Ya Allah pnjangkan umur saya..Ya Allah,saya naaakkk sangat jumpa awak !!Izinkan lah ya Allah..saya rindu sangat2 kat awak ni..Ya Allah pertemukanlah saya dengan awak ,RAMADHAN!


Salam rindu,





Hanna: fighto...oh!MySpace



Monday, August 10, 2009

..Berkata baik atau diam!..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

مَنْ آَانَ یُؤْمِ نُبِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ،
وَمَنْ آَانَ یُؤْمِنُ بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ جَارَهُوَمَنْ آَانَ یُؤْمِنُ بِاللهِ واليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ

..Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim..

Daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

"Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau dia diam. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah diamemuliakan tetamunya.."

Ucapan yang baik adalah sedekah” H.R. Muslim.



Hanna:Hmm..arini tkde mood sgt..byk kne perkara harus difikirkan..peringatan terbesar kpd diri sendiri..berkatalah baik atau diam..udoh2le buang masa! wake up! wake up!


Saturday, August 8, 2009

..Hanyut..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

..Hanyut..
Kita dari segumpal darah,
Jelma seraut wajah,
Rahsia agungnya kudrat Tuhan.

Dan dihembuskan nyawa,
Diikatkan janji,
Tunduk hanya kepadaNYA.

*Namun hakikatnya hidup sarat pesona dusta,
Dugaan tuk menguji kehambaan,
Tiada tempat berlindung dari fitnah dunia,
Selain perlindunganNya.

Berkurun terukir sejarah alpa,
Manusia dihanyut indah yang fana,
Terlupa pada fitrah wujudnya,
Hanya ditaraf hamba.

Tenggelam pada bisikan dunia,
Tak sedar langkah mudik ke sengsara,
Tergoda pada hasut sengketa,
Rebut fatamorgana.

repeat (*)

Telah disuluhkan laluan,
Diberi segala pedoman,
Seiring akal dan fikiran,
Mengapa kehilangan.

Telah tertulis pengakhiran,
Pada selembar takdir insan,
Jiwa yang penuh penyerahan,
Itu yang dijanji syurga.

repeat (*)
Rebut fatamorgana..


Monday, August 3, 2009

..UnDer ConStRuCtiOn..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..

Harap maaf..blog under construction buat seketika..will be back soon~!this blog layout maybe only temporary..come and visit again yea !

Sunday, August 2, 2009

..Rememberence of Al-Quds(ROQ)..



Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidilharam ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya sebagai tanda2 (kebesaran) Kami.Sesungguhnya Dia Maha Mendengar,Maha Melihat. [Al Isra',17:1)




Saturday, August 1, 2009

..Thank You Allah For My Mother..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum wbt..




***********************************************************************

Kakak: Hari ni hari jadi mama kan? Selamat Ulangtahun Kelahiran mama!
Mama: Terima kasih..kakak doakan mama apa?
Kakak: Hmm.. kakak doakan mama sihat2 selalu.. :)
Mama: Haa..hadiah tuk mama takde? ( smbil gelak2 )
Kakak: Hmm..ntah..tatau..ada kot..insyaAllah..ada rezeki..ada lah :)
Mama: Ok.. love you..
Kakak: love you :)

tut..tut..tut..(talian telifon diputuskan..)

************************************************************************

Alhamdulillah..hari ini 1hb Ogos..hari lahir mama saya! lama ckp ngn mama arini..gembira dpt dengar suara mama..wlpn stiap kali call mmg ckp ngn mama je slalu..terasa rindu nk balik umah tiba2 muncul..tambah2 lagi skrg sume org ada kt umah..adik kat intec balik..adik kt russia pn balik..huhu..

This post is dedicated specially to my mama..

For all the times you gently picked me up
when I fell down
For all the times you tied my shoes
and tucked me into bed
or needed something
but put me first instead.
For everything we shared,
the dreams, the laughter,
and the tears,
a time for warm thoughts
and fond memories,
for expressing
the feelings and words
that often go unspoken,
for letting you
the special person
in my life know
that you are loved
and appreciated always.
thank you mama for always be there for me..
thank you mama being so understanding
Alhamdulillah..
Thank you Allah..
Thank you Allah for my mother..

Hanna:Alhamdulillah..pening2 tuk pilih subjek dah berakhir..semoga segalanya berakhir dengan baik..insyaAllah..janjiNya hanya yang terbaik~ untuk mama..kakak doakan mama bahagia di dunia dan akhirat..smoga usiamu diberkatiNya..kakak sayang mama! :)


Saturday, July 25, 2009

..Terbang layang-layangku terbang..

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamuaalaikum wbt..

Hari ni..perjumpaan katiba Najmu yang pertama..Alhamdulillah..dengan izinNya..seawal 9 pagi..kami berkumpul di Auckland Domain..semua org nmpak bersemangat di pagi yg sejuk..(5 dgree tu.. )..perjumpaan bermula dgn sesi pertama..oleh ukhti Nana yang memberi intro tntang mksud Najmu (bintang) dan mengingatkan kembali tujuan dan matlamat manusia dimuka bumi ini iaitu sbgai khalifah dan beribadah kepadaNya..Then, tadabbur Al-Quran (22:75-78) bersama ukhti Lin..Pastu ktorg men game taaruf..Ditutup sesi ini oleh ukhti Ani dgn cerita Mus'ab bin Umair..

..Pagi winter di Auckland Domain..

Usai tazkirah..ktorang mula buat layang2..jeng3..detik yg dinnti2kn semua..lbih2 lg bg saya yg tak pernah men layang2 ni..excited yang amat..smbil2 buat layang2 ngn usrati2 baru..kami berbincang ttg apa yg boleh dikaitkan dgn layang2..Selepas je makan dan solat zohor..saya men frisbee ngn housemates..hihi..frisbee tu men lempar2 piring tu haa..mnarik2..1st time men jugak..round2 ngn basikal..(uish..lama sudaa tak nek besikal..tingat zmn kanak2.. :P )

..tekun dan teliti..Wafiuddin..

..khusyuknya wat layang2..namanya Ahmad..

..bersama housemates men frisbee..

..hasil kreatif kami..yg tgh tu Ahmad.. :)

Sblm kami dilepaskn untuk test power layang2 msing2..ktorg kne bentang apa yg ktorg terlintas time buat layang2 ni..msing2 ada idea2 yg bernas..in the making of the layang2 (amik ayat tehah..hihi.. )..

1)rangka layang2-kalau pkai sebatang lidi,mungkin layang2 tu takkan kuat ditolak angin..so kita guna la 2 batang..ibarat hati kita..klo sorg2 mungkin kita tak kuat..so perlu ada hati2 lain yg support kita supaya tak rapuh bila diujiNya..

2)tali layang2-tali ini mengikat rangka layang2..makin kuat tali ni ikat rangka layang2,makin kuat la pembinaan sbuah layang2..kalau terputus tali ni..rebah ke bumi la si layang2..jadi,tali ni diibaratkan seperti ikatan ukhwah sesama kita..makin kuat ikatan ukhwah itu..makin kuat la umat islam ni..ssungguhnya kekuatan umat islam itu ada 3,pertama-iman,kedua-ukhwah dan ketiga-material..

3)kertas layang2-layang2 akan dihias cantik2..tp jgn hias lebih2 smpai berat layang2..nnti tkleh terbang..ibarat appearance manusia..biasanya,manusia akn dinilai melalui appearence dia dlu..dlm berhias kita hendaklah bersederhana..sbb manusia sendiri dh Allah ciptakan cantik..

4)pembuatan layang2 itu sendiri susah sebenarnya..nk kna tgk balance ke tak..ikatan tu kemas ke tak..rangka tu tahan ke tak..tp,layang2 tu kita tgk mcm simple je kan? kalau nk dibandingkan ngn penciptaan manusia yg dikurniakan deria,perasaan..fikiran..Subhaballah! tak tertanding hebatnya ciptaanNya..MasyaAllah!

Akhirnya..tibalah msa tuk melepaskan layang2 masing2 keudara!


..walaupun terbang tinggi..tetap tunduk ke bumi..

..terbang layang2ku terbang..terbang tinggi2..

..layang2 sapa paling tinggi? Ahmad terbang tinggi!..

..ehem2..anak omputih mna la diculik ni..hihi..

..bersama layang2 beli..hehe..

..bergambar bersama ukhti2ku syg..


Hanna: langit hari ini biru..sesuai ngn lagu sebiru hari ini tu..cantek sungguh ciptaanNya.. :D terima kasih pada kak sal yg amik2kn gmbar.. :)